KIJCK. Makelaars
Bekijk alle artikelen

Verhuizen naar het buitenland: waar moet je rekening mee houden?

Ga je de grote stap maken: een verhuizing naar het buitenland? Als je naar het buitenland gaat verhuizen, moet je rekening houden met allerlei zaken. Naast bijvoorbeeld het inpakken van je inboedel en het geven van een spetterend afscheidsfeest, zijn er heel veel zaken die je moet regelen. We zetten ze voor je op een rijtje.

Een van die belangrijke dingen is de verkoop van jouw woning in Nederland: daar helpen wij je graag bij. Met onze unieke werkwijze profiteer je van de service en dienstverlening die je van een NVM-makelaar mag verwachten, én bespaar je al snel duizenden euro’s. Meer weten? Neem contact met ons op!

Heb je een visum nodig voor je verhuizing naar het buitenland?

In sommige gevallen zul je een visum moeten aanvragen voor je verhuizing naar het buitenland. Dit hangt af van het land waar je naartoe wilt verhuizen.

Je hebt geen visum nodig als je verhuist naar:

  • Landen binnen de EU of die horen bij het Schengengebied;
  • Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten.

Naar andere landen, binnen of buiten Europa, heb je vaak wél een visum nodig. Hoe je zo’n visum moet regelen een wat ervoor nodig is om een visum aan te vragen, kun je het beste checken bij de ambassade van het betreffende land.

Uitschrijven uit Nederland

Als je gaat verhuizen naar het buitenland, moet je je in veel gevallen uitschrijven uit Nederland. Ben je van plan om langer dan 8 maanden in het buitenland te verblijven? Dan moet je je uitschrijven. Dit doe je bij de gemeente waar je woont. 

Een verhuizing naar het buitenland betekent dat je je in je nieuwe thuisland moet inschrijven. Weet je al waar je naartoe gaat verhuizen? Informeer dan in je nieuwe gemeente hoe het zit met het inschrijven. Het kan zijn dat er een bewijs van uitschrijving uit Nederland nodig is. Als je woonachtig bent in een gemeente met een RNI-loket, kun je die verklaring bij je eigen gemeente aanvragen. Als er geen RNI-loket aanwezig is, kun je het aanvragen bij de gemeente Den Haag. 

Wat moet je allemaal regelen als je verhuist naar het buitenland?

Naast het regelen van een visum en het uitschrijven uit Nederland moet je nog veel andere zaken regelen. Denk onder andere na over de volgende dingen:

  • Zoals bij iedere verhuizing moet je jouw inboedel sorteren en inpakken, je spullen verhuizen (of door een professioneel verhuisbedrijf laten verhuizen) naar een nieuwe plek, abonnementen opzeggen of wijzigen en zaken als een internetaansluiting en gas, water en licht regelen op je nieuwe adres. 
  • Heb je nog geen DigiD? Dan is het handig om dit aan te vragen nu je nog in Nederland woont. Dit heb je nodig voor allerlei zaken en het is veel gemakkelijker aan te vragen vanuit Nederland dan vanuit het buitenland.
  • Check je paspoort, identiteitskaart en rijbewijs. Zijn deze (bijna) verlopen? Verleng ze dan in Nederland: ook dit is makkelijker als je het vanuit Nederland doet dan wanneer je het vanuit het buitenland moet regelen. 
  • Vaak verloopt je zorgverzekering als je je uitschrijft in Nederland: je zult in het land waar je naartoe verhuist een nieuwe zorgverzekering moeten aanvragen. 
  • Heb je een auto? Deze moet je ‘uitvoeren’: dit doe je bij de RDW. 
  • De kans is groot dat je belastingplicht wijzigt. Dit is afhankelijk van of je in 1 of 2 landen inkomsten hebt en of je bijvoorbeeld pensioen of lijfrente ontvangt: check dit bij de Belastingdienst.

Jouw huis verkopen? KIJCK. makelaars helpt!

Ook de verkoop van je huidige woning is iets wat bij je verhuizing hoort. Hier zetten wij ons graag voor in! Als dé verkoopmakelaar van de Randstad en ver daarbuiten zorgen wij ervoor dat je woning voor de beste prijs verkocht wordt, tegen de voorwaarden die bij je passen. We ontzorgen je volledig tijdens het verkooptraject, door onder andere de volgende zaken van je over te nemen: 

  • We maken foto’s en plattegronden van je woning;
  • Je woning wordt op Funda geplaatst;
  • We promoten je woning via onze socials;
  • Ons team regelt en houdt de bezichtigingen;
  • We voeren de onderhandelingen over de verkoopprijs;
  • We helpen met het papierwerk, zoals de koopovereenkomst;
  • We regelen een fles bubbels om samen te proosten op de succesvolle verkoop!

Bespaar duizenden euro’s met onze unieke werkwijze

KIJCK. makelaars heeft een unieke werkwijze ontwikkeld, waarmee jij de beste service en dienstverlening krijgt en ook nog eens zomaar duizenden euro’s kunt besparen. Als makelaar werken we namelijk op basis van een all-in tarief. Voor het lage bedrag van slechts 3950,- verkopen we jouw woning, ongeacht de verkoopprijs en zonder verborgen extra’s. 

Traditionele makelaars werken met een zogenaamd variabel makelaarscourtage, van zo’n 1,3% van de verkoopsom van je woning. Op deze manier lopen de kosten al snel op: blijkt jouw woning bijvoorbeeld € 450.000,- waard? Dan betaal je € 5.850,- aan makelaarskosten. Je bespaart bij deze verkoopsom direct € 2.900,- op de makelaarskosten door voor KIJCK. makelaars te kiezen: dat geld kun je mooi in je nieuwe woning steken!

Wil je meer weten over onze werkwijze of heb je andere vragen? Neem vrijblijvend contact met ons op.

KIJCK. makelaars
Geschreven door KIJCK. makelaars

Laatst geupdate:

Team KIJCK. Makelaars