KIJCK. Makelaars
Bekijk alle artikelen

Welke kosten zijn aftrekbaar bij verkoop woning?

Bij de verkoop van je woning komen veel kosten kijken waar je wellicht van tevoren nog geen rekening mee had gehouden. Denk bijvoorbeeld aan makelaarskosten, taxatiekosten of notariskosten. Dit zijn allerlei kosten die veel mensen die voor de eerste keer een huis verkopen, niet meenemen in hun gedachten. 

Gelukkig zijn veel kosten ook aftrekbaar voor de belasting en scheelt dat je toch nog een stukje. Wij van Kijck snappen natuurlijk dat je nieuwsgierig bent naar welke kosten dan precies aftrekbaar zijn. Geen zorgen, dat vertellen we je precies in dit artikel!

Hoeveel kosten zijn er aftrekbaar bij de verkoop van je woning

Er zijn eigenlijk 6 kostensoorten aftrekbaar wanneer je je huis te koop zet. Deze variëren in kosten voor de adviseur tot kosten voor het krijgen van een lening.

  • Advies en bemiddelingskosten;
  • Bereidstellingsprovisie;
  • Doorhaalkosten van je hypotheek;
  • Kadastrale rechten;
  • Taxatiekosten;
  • Boeterente.

Weet je niet wat ze allemaal inhouden, of een opfrisbeurt nodig? We leggen ze je hieronder stuk voor stuk kort uit.

Advies en bemiddelingskosten 

Deze kosten maakt bijna iedereen wanneer je je huis verkoopt, want na de verkoop van een woning, willen veel mensen een ander (nieuw) huis. Vaak is hiervoor een hypotheek nodig, ook als je veel geld ophaalt met de verkoop van je woning. 

Hiervoor zijn hypotheekadvies gesprekken in het leven geroepen. Je betaalt de hypotheekadviseur dan een bepaald bedrag voor het geven van advies en het bemiddelen en afsluiten van de hypotheek. 

Deze kosten verschillen per adviseur, maar komen meestal ergens tussen de €1500 en €3000 euro uit. Let er wel op dat de uurtarieven verschillen en dat het bemiddelen en het afsluiten van een hypotheek soms tijdrovend is. Meestal zijn hypotheekadviseurs zo’n 20 tot 30 uur bezig met het hypotheekadvies, de bemiddeling en het afsluiten van de hypotheek. 

Bereidstellingskosten

Nadat een hypotheekadviseur je advies geeft over je hypotheek komt er vaak een zogenoemde “hypotheekofferte” vanuit de hypotheekverstrekker en/of de bank. Deze is beperkte geldig en moet je eigenlijk binnen een aantal weken of maanden beslissen. Wanneer je hem verlengt, brengt dit kosten met zich mee: de bereidstellingskosten. 

Gemiddeld is een hypotheekofferte tussen de 2 en 7 maanden geldig. Wanneer je hem verlengt is dit vaak rekbaar tot 12 maanden. Wanneer je hem verlengt hangen er dus wel bereidstellings kosten aan vast (dit wordt ook wel bereidstellingsprovisie genoemd). Meestal zijn dit maandelijkse kosten die je hypotheekverstrekker in rekening brengt. 

Kosten voor het doorhalen van je hypotheek

Wanneer je verhuist van je oude naar je nieuwe woning heb je een nieuwe hypotheekakte nodig. Het is namelijk van groot belang dat de gegevens van je oude lening in het kadaster verwijderd en vernieuwd worden. Dit doet de notaris vaak voor je en wordt “doorhalen” of “royeren” genoemd. 

De kosten hiervoor lopen ontzettend uiteen: tussen de €80 en €500 euro. Vraag dus van tevoren bij de notaris wat hij/zij hiervoor rekent. 

Kadastrale rechten

Zoals hiervoor is benoemd, moet de notaris de verkoop van het huis opnemen in het kadaster. Niet alleen de notaris rekent hier kosten voor, maar het kadaster doet dit zelf ook, dit worden kadastrale rechten genoemd. 

Deze kosten zijn vaak niet de grootste kostenpost in vergelijking met andere bedragen tijdens de verkoop van je huis, maar ze komen er toch wel bij. 

De kadastrale kosten of rechten komen neer op €137,50 euro. Wanneer je notaris het met een zogenoemde KIK inschrijving doet, betaal je minder: €78,50 euro. Vraag dus goed na en/of overleg met je notaris of dit mogelijk is voor de verkoop van je woning. Er zijn namelijk wel een aantal gevallen waarin zo’n KIK inschrijving niet mogelijk is. 

Taxatiekosten

Een taxatie is over het algemeen niet verplicht, maar wordt wel vaak door de verkopende partij gedaan. Zo is het makkelijker om een goede vraagprijs op te stellen en hebben zij een goed argument tijdens eventuele onderhandelingen.

Het laten taxeren en het opstellen van een taxatierapport is een redelijk prijzige kostenpost bij de verkoop van je woning. De kosten liggen meestal tussen de €500 en €1000 euro. De kosten verschillen wel per taxateur, hoeveel uren hij/zij hieraan kwijt is en wat het uurtarief precies is.

Let op: soms is het laten taxeren van een woning wel verplicht, bijvoorbeeld wanneer je huis onder water staat of wanneer de hypotheekschuld hoger is dan de waarde van de woning. 

Boeterente

Wanneer je overstapt naar een nieuwe woning en je dus een nieuwe hypotheek nodig hebt, terwijl je oude hypotheek nog niet afbetaald is, betaal je een boete: de boeterente. 

Deze betaal je omdat je hypotheekverstrekker een gedeelte van de hypotheekrente misloopt. Inn sommige gevallen kunnen deze boeterentes oplopen tot duizenden euro’s, dus het is maar goed dat deze fiscaal aftrekbaar zijn. 

Welke makelaarskosten zijn aftrekbaar?

Wanneer je bij de verkoop van je huis besluit een verkoopmakelaar in te schakelen, moet je er rekening mee houden dat deze kosten niet aftrekbaar zijn. Hierbij moet je rekening houden met de volgende diensten: 

  • Courtage voor de aan- of verkoop van een woning.
  • Advies- en bemiddelingskosten bij de aan- of verkoop van een woning die geen betrekking hebben op de hypotheek.
  • Notariskosten voor de eigendomsakte.
  • Kosten voor het inschakelen van een aankoopmakelaar.

Klaar om je huis te verkopen

Nu je weet welke kosten aftrekbaar zijn, ben je goed voorbereid om je huis in de verkoop te gaan zetten. Raak je je woning het liefst zo snel mogelijk kwijt, omdat je bijvoorbeeld al een andere woning op het oog hebt? Bekijk dan dit artikel met 7 tips om je huis zo snel mogelijk te verkopen!

Nog meer vragen over de verkoop (of aankoop) van een woning? Neem dan gerust contact met ons op!

Claudia Treep
Geschreven door Claudia Treep

Laatst geupdate:

Team KIJCK. Makelaars