Als je een huis gaat verkopen wil je graag alle financiën op een rij hebben. Het verkopen van een huis kost immers geld, maar hoeveel? In deze blog zetten wij alle bijkomende kosten bij het verkopen van een huis op een rij. Zo kom je niet voor verrassingen te staan!
Inhuren van een makelaar
Makelaars kosten geld, je betaalt immers voor de geleverde diensten en het geleverde advies. Wat precies de kosten zijn, verschilt per makelaar. Je kunt ervoor kiezen om een aantal taken zelf op je te nemen, om zo kosten te drukken. Heb je bijvoorbeeld beschikking tot professionele camera-apparatuur? Weet je een beetje hoe je mooie foto’s van woningruimtes moet maken? Hier kun je dan goed geld op besparen.
Afhankelijk van je skills, tijd en kennis over de woningmarkt kun je zelf aan de slag gaan met de verkoop van je woning. Let wel op: het kost vaak veel tijd om je te verdiepen in de dingen die bij het verkopen van een huis komen kijken. Ook kan het zo zijn dat je uiteindelijk je huis voor een lagere prijs verkoopt wanneer je geen hulp inschakelt van een ervaren makelaar. Het is soms dus verstandiger en voordeliger om een makelaar in de arm te nemen. Lees meer over de voor- en nadelen hiervan in onze blog: Zelf je huis verkopen: voor- en nadelen.
Verkoopklaar maken van jouw huis
Voordat je huis verkocht kan worden moet je huis eerst verkoopklaar zijn. Dit kan betekenen dat jij het een en ander moet investeren om jouw huis van zijn beste kant te laten zien. Schroef die krakende deur vast, en repareer die lekkende kraan!
Naast achterstallig onderhoud zul je ook na moeten denken over het neutraliseren van wat smaak afhankelijke dingen. Denk er bijvoorbeeld over na om je mintgroene muur weer wit te verven, of nieuwe bloemen in je tuin te planten. Dit kan allemaal geld en tijd kosten, maar hiermee trek je wel meer kopers aan en verhoog je de waarde van je huis.
Een andere manier om je huis van zijn beste kant te laten zien is door het maken van professionele foto’s. Het verschil tussen een professionele fotograaf en een huis-tuin-en-keukenfotograaf wordt nogal eens onderschat. In deze digitale wereld krijg je maar één kans om een verpletterende eerste indruk te maken. En, hoe meer geïnteresseerden, hoe meer kans op slagen.
Ook kiezen steeds meer mensen ervoor om een woningstylist(e) in te schakelen voor het verkoopklaar maken van hun woning. Een woningstylist(e) heeft een goed zicht op de smaak van het bredere publiek, waardoor je een grotere doelgroep aan kan spreken. Deze dienst verdient zichzelf in de meeste gevallen terug en wordt over het algemeen aangeboden door de makelaar.
Lees meer informatie over het verkoopklaar maken van jouw woning in onze blog: Je woning verkopen: 7 handige tips ter voorbereiding.
Moet je nog een energielabel aanvragen?
Heb je al een energielabel aangevraagd? Om te stimuleren dat woningbezitters hun huis energiezuiniger maken moeten woningeigenaren sinds 2015 een energielabel hebben. Via energielabel.nl kun je je voorlopige energielabel opzoeken. Een voorlopig energielabel is een schatting, en wordt bepaald op basis van de gegevens die in het kadaster staan. In werkelijkheid kan de energiezuinigheid dus hoger of lager uitvallen. Een voorlopig energielabel is gratis.
Het is verplicht voor woningen op de woningmarkt om een definitief energielabel te hebben. Het aanvragen van een definitief energielabel kost geld, je betaalt in 2020 de administratiekosten aan de deskundige die jouw aanvraag controleert. De kosten hiervoor verschillen van enkele euro’s tot enkele tientjes. Vanaf 2021 moet deze deskundige ook echt jouw woning op afspraak komen inspecteren, dit wordt dus een flinke smak duurder. Ons advies is daarom ook: vraag deze voor 1 januari 2021 aan!
Doorhalen van je hypotheek
Bij de aankoop van je huis heb je een hypotheek afgesloten bij een notaris, en geregistreerd bij het Kadaster. Ga je je huis weer verkopen? Je woning moet bij overdracht altijd vrij zijn van hypotheek. Om dit te regelen moet je je hypotheekinschrijving in het Kadaster door laten halen. Dit gaat altijd weer via een notaris: die maakt een akte van royement op en biedt deze aan aan het Kadaster. Hierdoor verdwijnt de hypotheekakte die opgesteld is bij de aankoop van je huis.
De kosten van de notaris hangen altijd af van de notaris die je (vaak) zelf kiest. De kosten liggen meestal tussen de 100 en 500 euro en zijn fiscaal aftrekbaar.
Verhuiskosten
Zodra alles goed en wel geregeld is bij de notaris kun je je oude huis verlaten. Omdat dit vaak een grote onderneming kan zijn, schakelen mensen vaak een verhuisbedrijf in. Gemiddeld zijn mensen hier ongeveer 1.600 euro aan kwijt, maar dit hangt uiteraard af van het bedrijf en de grootte van jouw inboedel.
Weten welke kosten voor jouw situatie relevant zijn? Wij helpen je graag! Neem contact met ons op en wij reageren binnen 24 uur.