Bij het kopen of verkopen van een woning komen veel meer dingen kijken dan alleen het bezichtigen, onderhandelen en de overdracht. Er zijn veel dingen, klein en groot, die geregeld moeten worden wanneer je je woning verkoopt of een nieuwe woning gaat kopen.
Een van die dingen is het eigendomsbewijs. Niet iedereen weet dat dit bewijs nodig is en dat hij überhaupt bestaat. In het artikel hieronder vertellen we je daarom wat het eigendomsbewijs precies is, hoe je eraan komt en wat er allemaal in opgenomen wordt.
Wat is een eigendomsbewijs precies?
Kort gezegd is het eigendomsbewijs van je woning hét bewijs dat jij (en je partner) eigenaar zijn van de woning. Wanneer je je woning koopt of verkoopt moet je daarvoor dus wel langs de notaris om dit officieel te maken en te laten overzetten op je naam.
Het eigendomsbewijs komt ook vaak voor onder andere namen of titels. Wanneer je papieren krijgt met de titels “transportakte” of “akte van levering” zijn dit dezelfde papieren als het eigendomsbewijs en heb je dus de juiste aktes.
Wel raden we aan om goed te noteren wat je al wel en niet hebt ondertekend en overgedragen en deze papieren ook dezelfde naam te geven als bij de notaris en het Kadaster. Dit voorkomt verwarring en paniek wanneer je wellicht denkt iets niet compleet te hebben.
Wat staat er allemaal in het eigendomsbewijs van je woning?
In het eigendomsbewijs van je woning staat eigenlijk alle basisinformatie over je woning. Denk aan dingen zoals:
- Locatie
- De herkomst van de woning
- Een omschrijving van de soort woning
- Afmetingen van de binnenkant van je woning
- Afmetingen van de tuin en/of terras van je woning
- Afmetingen van het volledige oppervlak (binnen en buiten)
Daarnaast is het ook verplicht om andere aanwezige dingen hierin op te nemen. Dat zijn dingen die vaak onder de grond zitten of bepaalde rechten die je hebt als huiseigenaar. We noemen er een aantal voor je op:
- De rechten en plichten als woningeigenaar
- Erfdienstbaarheden
- Ondergrondse tanken en de aan- of afwezigheid daarvan
- Speculatie- en kettingbedingen
Naast al deze (basis)informatie kan je in het eigendomsbewijs natuurlijk ook vinden wie de exacte eigenaar van de woning is en hoe je in het bezit van de woning bent gekomen (normale verkoop, executieverkoop, geërfd, etc.).
Al deze informatie is belangrijk voor de bank wanneer je een hypotheek of eventuele andere leningen wil aanvragen. Zorg dus dat je deze goed bewaart en ook goed onthoudt waar je het bewaart.
Aan een nieuwe komen kost vaak wat gedoe en daarbij ook geld. Dat wil je natuurlijk voorkomen.
Hoe kom je aan het eigendomsbewijs van je woning?
Wanneer je een woning koopt en de handtekeningen gezet zijn, ontvang je de officiële eigendomsakte van je notaris. Je krijgt deze dus wel pas nadat je, samen met de verkopers van de woning, de verkoopakte getekend hebt.
Voordat de advocaat de eigendomsakte en de verkoopakte registreert, moet de kooptransactie voltooid worden. Pas daarna registreert de advocaat de verschillende aktes bij de dienst Rechtszekerheid om de juridische status van het eigendom te versterken en de verantwoordelijkheden over te dragen.
Een nieuwe eigendomsakte opvragen
De eigendomsakte kwijtraken gebeurt vaker dan je denkt. Mensen laten hem slingeren of bergen hem juist te goed op, waardoor ze na een tijdje niet meer weten waar ze hem neer hebben gelegd.
In die gevallen is het handig om een nieuwe eigendomsakte op te vragen. Dat doe je door een kopie van de eigendomsakte op te vragen. Er zijn verschillende manieren om dat te doen:
- Via de notaris: Neem contact op met je notaris en hij kan je een kopie van de eigendomsakte vertrekken.
- Bij MyMinfin: Zorg dat je hier een account op hebt en vervolgens vraag je redelijk simpel een kopie van de eigendomsakte aan.
- Bij het kantoor van de dienst Rechtszekerheid: Dit is de enige manier om een authentieke eigendomsakte op te vragen. Dit kost je wel wat geld, maar een authentieke akte is in sommige gevallen wel nodig. Bijvoorbeeld bij het aanvragen van een hypotheek.
Hoe kom je aan een eigendomsakte in het geval van een erfenis
Het gebeurt ook vaak dat je een huis erft van je ouders of opa en oma. In dat geval gaat het net iets anders, aangezien beide partijen natuurlijk de aktes niet kunnen ondertekenen.
In het geval van een erfenis teken je een akte van erfopvolging. Deze moet de notaris daarbij ook tekenen. Een verkoopakte is hier dan niet van toepassing. De akte van erfopvolging wordt dan ook door de advocaat ingediend bij de dienst Rechtszekerheid. Zo staat het huis uiteindelijk ook op je naam en ben je officieel eigenaar van de woning.